A fény akkor is elég, ha épp csak a csillagok világítanak

Egy rövid utazás Dékány Zsolt fotográfussal, az Olympus nagykövetével, aki akkor kezdte a fényképezést, amikor még csak a nem annyira távoli keletről vásárolhattunk fényképezőgépet, de Zsolt mind szakmailag, mind pedig a technikai eszközei terén sokkal messzebbre jutott az évtizedek során.

Valóban nagy utat tettél meg a kezdetektől. De mik is voltak az első lépések?

Megpróbálom röviden elmondani, habár a történetem rövid változata nagyjából egy óra szokott lenni. Azért most igyekszem rövidebben…

A Zenittől az Olympusig

Az amatőr szó a latinból ered, és ha jól tudom akkor azt jelenti, hogy ’szereti amit csinál’. Innentől kezdve én szeretnék sokáig amatőrködni.

Olyan hatodikos lehettem, amikor a nagybátyám egyszer elvitt nyaralni. Ezen a bizonyos nyaraláson a kezembe nyomta a Zenit E típusú fényképezőgépét, amin külön szeléncellás fénymérő* volt.

A Zenit-E egy 35mm-es tükörreflexes fényképezőgép, amelyet a KMZ (Krasznogorszki Mechanikai Művek) gyártott 1965 és 1986 között. Összesen 3 334 540 darab készült belőle. Зенит = Tetőpont, ahol a helyünkről kiinduló merőleges az égboltot metszi, az éggömb legmagasabb pontja.. Kép forrása: /keeper.minimalgenesis.com

Annyira elvarázsolt, hogy mennyi mindent lehet állítani ezen a kamerán és a végén ott a kész kép, hogy nagyon megszerettem már akkor a fotózást.

Egy év múlva a bátyám kapott egy fényképezőgépet a ballagására, amit rendszeresen elloptam tőle, és inkább én használtam.

Így növekedtünk, cseperedtünk, fotózgattam…

Olympus objektív akció
Olympus objektív akció

Aztán sikerült egy nagyítógépet szereznem. Annak a varázsa nagyon jó volt, hogy én magam elő tudtam hívni, ki tudtam dolgozni a képeket és úgy ahogy nekem tetszett, nem pedig úgy, ahogy egy labor tette volna.

Ezzel egyre többet tudtam adni magamnak immáron nemcsak az élmény, hanem egy kicsit a kreativitás terén is.

Honnan tanultál? Egyszerűen a saját munkáidból? Megnézted, hogy amit alkottál az mitől jó és mitől nem és min kellene változtass? Merthogy ennyire sok fotósiskola, internetes tanulási lehetőség nem volt, mint manapság …

Egy kép nemcsak önmagában mint hatás fontos, hanem a hozzátartozó aznapi emlékekkel együtt. Az emlékek életben tartása pedig nagyon fontos.

Ilyen szempontból mostoha helyzetben voltam.

Eredetileg nem is fotós akartam lenni, hanem grafikus. Volt egy rajztanárom, aki rengeteget segített nekem.

A rajzolásból a kompozíciós dolgokat már könnyű átültetni a fotózásba. Egy darabig ezt a folyamatot tudtam követni.

Olympus objektív akció
Olympus objektív akció

Aztán így vagy úgy, de eljutottam arra a pontra, hogy már valahogy tudtam fényképeket készíteni, és ezekkel a képekkel sikerült egyfajta egyéni látásmódot tükrözni.

És abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy közel húszan vagyunk unokatestvérek, és én a harmadik vagyok a sorban. Így aztán az összes tesóm esküvőjét én fényképezhettem.

Dékány Zsolt, az Olympus jelenlegi akciójában szereplő M.Zuiko Digital ED 45mm F1.2 PRO objektívvel készült fotója.

Nekik nagy öröm volt, hogy nem kellett fizetni, nekem pedig nagy öröm volt, hogy tudtam gyakorolni. És mindez tizenéves folyamat volt…

Ha sok képet mutatunk valakinek, akkor előbb-utóbb megtanulja, hogy nagyjából a szépségét hogy vegye észre a világnak.

És közben elindult nálam is egy ilyen utazással kapcsolatos érdeklődés, folyamat. Rengeteget jártam külföldön és minden alkalommal, amikor valamerre mentem, hoztam fotós újságokat.

Illetve a Magyarországon felelhető fotósújságot és egyéb magazinokat bújtam és olvastam. A Németországból hozott Foto Magazin és a Kreatív Fotó című újság volt a két kedvencem.

A Kreatív Fotóban minden héten volt 100 kép ami az előző havi pályázat képanyaga volt értékelésekkel.

Ezeket próbáltam megfejteni, megérteni, majd pár év alatt eljutottam arra a pontra – még mindig nem kaptam szakmai segítséget sehonnan -, hogy engem a leginkább az fog előrevinni, ha megpróbálom a képeimmel pontosan azt visszaadni, amit látok, ahogy látom, és ami tetszik.

Mert ha ezt meg tudom oldani, akkor valószínűleg rájöttem, hogy hogy készült, milyen körülmények között, esetleg milyen technikával. És ez nagyon sokat segített a tanulásban…

Olympus objektív akció
Olympus objektív akció

Szerintem a legtöbbet az segít az embereknek a tanulásban, hogyha képet nézünk velük, vagy mutatunk nekik.

Én azt tanultam régen, hogy a képek, a jó képek megtanítanak látni.

Mostanra eljutottam arra a szintre, amikor már én is tartok fotós tanfolyamokat és ezzel átadhatok valamit a tudásomból, tapasztalataimból.

A fotós tanfolyamnak csupán egy pici töredéke, hogy a technikát megismertetjük az emberekkel, hiszen majd ismerje meg mindenki a saját technikáját egyénileg, ne raboljuk az idejét olyan általánosságokkal, melyeket nem használ.

Aztán egy nagyobbacska rész a kompozíció és a hozzáállás, de a legnagyobb rész az, amikor képeket nézünk és a megnézett képek alapján mondjuk el, hogy mi a hiba, és mivel lehetne jobb.

Az amatőrt és a profit az különbözteti meg, hogy a profi tudja, hogy melyik képét ne mutassa meg.

Bármelyik képemet megmutatom, én is mindig el fogom tudni mondani, hogy milyen hibákat látok benne, és mitől lehetne jobb. Olyan képem még nem volt, amire azt mondanám, hogy na ez igen, ez tökéletes. Ilyen nem létezik.

Szerintem kell is ez az alázat az embernek, hogy úgy alkothasson.

Kell. Ez visz előre.

Veszel-e elő archív képeket, melyeket megőriztél a múltból, akár a Zenites korszakból? Azt szokták mondani, hogy az ilyen régi képek igenis megállják a helyüket mai szemmel nézve is. Megvan-e ez az élményed?

Meg. Szoktam elővenni, és a mai napig is az a nézetem, hogy nekem a fényképezőgép egy eszköz ahhoz, hogy kifejezzem az érzéseimet, vagy hogy bemutassam azt, hogy én hogy látom a világot.

Ahhoz, hogy életben tartsuk az emlékeket, bizonyos időszakonként meg kell nézzük a képeket.

Nekem a fényképezőgép ugyanolyan eszköz mint a ceruza, vagy a favéső, amivel faragnék.

Ahogy említettem, eredetileg a grafikusi pályát kezdtem volna el, de különféle akadályokba ütköztem. Szerencsére mindkettő megmaradt szerelemként. Tudok úgy fotózni, hogy közben rajzolgatok, és tudok úgy rajzolni, hogy közben fotózok.

Olympus objektív akció
Olympus objektív akció

Hosszú volt az út eljutni odáig, hogy fotósként dolgozhassak. Nagyon sokat tanultam és tettem érte.

És amikor végre eljutottam arra szintre, amikor már azt hittem, hogy sokat tudok, akkor átestem ezen a holtponton és kezdtem rájönni, hogy mennyire keveset is tudok valójában, vagy hogy milyen sokat nem tudok.

Ennek ellenére éveken keresztül voltam a FotóVideó Magazin újságírója, és különféle teszteket készítettem. Nagyon sokat tanultam akkor.

De a legjobban azt szeretem, amikor fotós tanfolyamokat tarthatok, ahol átadhatok valamit abból, amit már én is tudok.

Megütötte a fülemet, hogy teszteket végeztél. Ezek szerint te nagyon sok technikát ismersz, miközben – egy buta szóviccel élve – nálad hegyekben áll az Olympus…

Főleg a régebbi időszakból ismerek sok technikát, mert be kell valljam töredelmesen, hogy amióta az Olympust a kezembe vettem, azóta eszembe sincs mást használni.

Természetesen tájékozódom, hogy körülbelül hol tartanak ma más gyártók.

Olympus objektív akció
Olympus objektív akció

Van egy jópofa sztorim is ezzel kapcsolatban. Nem mondok neveket, jó?

Az egyik gyártónak a nagykövete kitalálta, hogy hívjuk össze a különféle márkák nagyköveteit egy találkozóra. Nyolc fényképezőgép gyártónak a nagykövetei voltak jelen ezen az összejövetelen.

Mint kiderült, a szervező azért akarta ezt a rendezvényt, hogy elmondhassa mennyire jó az ő gépük. Amikor lelkesen mondta, hogy az a gép 17 képkockát képes rögzíteni másodpercenként, akkor azért megkérdeztem, hogy szólhatok-e:

– Bocsi! Szólhatok?
– Igen.
– Hatvan.
– Hatvan mi?
– Képkocka másodpercenként. És RAW.

Amikor elértük a kellő hatásszünetet, akkor azt gondoltam, hogy még a Pro Capture Mode-ról is mesélek, ami az egyik kedvencem.

Vissza a jövőbe

A Pro Capture egy olyan mód, amikor félig lenyomom az exponáló gombot és megcélzom a témát, a fényképező pedig már rögzíti a képeket anélkül, hogy én tudnám.

35 képet másodpercenként. Csak nem kerül kártyára írásra, hanem a puffer memóriába,

És amikor azt mondom, hogy most van itt a pillanat, akkor az előző másodpercről már van 35 képem.

És attól a pillanattól akár 60 kép másodpercenként RAW fájlba.

Na, most ennél nagyobb szabadság nem létezik!

Mindig azzal szoktam példálózni, hogy nem az az érdekes, hogy egy madár odaszáll egy ágra, mert azt még le tudom követni. De, hogy mikor fog elröppenni!

Én nem vagyok olyan gyors, hogy elkapjam ezt a pillanatot, ha csak nem látom, hogy kicsit összehúzza magát, hogy nekirugaszkodjon. De így minden egyes alkalom, amit meg akartam örökíteni, sikerült.

Az a helyzet, hogy tényleg nem nagyon tudják az emberek, hogy a másik rendszere mit tud. De azt tudom, hogy az Olympuszban kevés olyan dolgot fogunk találni, amit a másik tud, de mi nem.

Biztos vagyok benne, hogy ameddig csak tehetem, én Olympust fogok használni.

Annyi mindent sűrítettek bele! Az M1X-nek például most már 700 oldalas a használati kézikönyve. Szerintem rajtam kívül Magyarországon ezt még senki nem olvasta el.

Én mindig azt szoktam csinálni és azt is javaslom ha valaki fényképezőt vesz a kezébe, hogy legyen szíves lapozza végig, és legalább a szalagcímeket olvassa el! Nézze át, hogy mi az a mit tud, és mi az amit nem.

Ami újdonság, azt elolvasom, kipróbálom, hogy legalább tudjam, hogy mit tud a gép.

Nagyon köszönjük Zsolt, csodálatos volt! Az a baj, hogy veled csak abbahagyni lehet egy beszélgetést, befejezni nem. Zárásként következzen egy objektív ajánló veled, hiszen az Olympus most futó kampányának is egyik arca vagy, és az M.Zuiko Digital ED 45mm F1.2 PRO objektívet mutatod be, melyről azt mondtad, hogy

A fény akkor is elég, ha épp csak a csillagok világítanak

Csak objektíven

* Szeléncellás fénymérő: A szeléncella áramot termel, amit mikroampermérővel mér a gép. Ez az áramerősség utal a fény mennyiségére. Nagy fényhatás után pihenni kell hagyni, ha kisebb fényt akarunk mérni, mert úgymond „emlékszik” az előző hatásra.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .